30 دسامبر 2023- مطالعه ی اخیر منتشر شده در ژورنال Hypertension نشان داده است که سیترات منیزیم پتاسیم (KMgCit) نسبت به کلرید پتاسیم (KCl) در پیشگیری از هایپرگلایسمی ناشی از دیورتیک های تیازیدی (TD) در بیماران غیردیابتی مبتلا به پرفشاری خون، برتری دارد. کلرید پتاسیم شکل رایج مکمل پتاسیم است که در کار بالینی تجویز می شود.

دیورتیک‌های تیازیدی، خط اول درمان فشار خون بالا هستند، زیرا مزایای ثابتی در کاهش فشار خون (BP) و خطر قلبی عروقی (CV) دارند.همچنین مطالعات نشان داده اند که دیورتیک‌های تیازیدی باعث ایجاد خطر بیش از حد دیابت می شوند که ممکن است استفاده طولانی مدت از آنها را محدود کند. کاهش پتاسیم به عنوان مکانیسم اصلی هایپرگلایسمی ناشی از TD پیشنهاد شده است؛TD همچنین باعث کاهش منیزیم (Mg) می شود.

هیچ تحقیقی در مورد نقش مکمل منیزیم در تعدیل عوارض جانبی متابولیک TD انجام نشده است. با در نظر گرفتن این موضوع، Wanpen Vongpatanasin و همکارانش از مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس در دالاس، به ارزیابی تاثیر KMgCit بر گلوکز پلاسما ناشتا و چربی کبد با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی در طول درمان با دیورتیک تیازیدی، پرداختند.

برای این منظور، آنها یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده ی دوسوکور شامل 60 بیمار غیردیابتی مبتلا به پرفشاری خون برای مقایسه اثرات KMgCit در مقابل KCl در طول درمان با کلرتالیدون انجام دادند. هر بیمار قبل از تصادفی سازی به مدت سه هفته کلرتالیدون را به تنهایی دریافت کرد. نقطه پایانی اولیه تغییر در گلوکز پلاسمای ناشتا پس از 16 هفته استفاده از مکمل KMgCit یا KCl نسبت به کلرتالیدون به تنهایی بود. میانگین سنی افراد 11 ± 59 سال بود.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· کلرتالیدون به تنهایی باعث افزایش قابل توجهی در گلوکز پلاسما ناشتا و کاهش قابل توجه درپتاسیمسرم، منیزیم سرم، و دفع سیترات ادرار 24 ساعته شد.

· مکمل KMgCit، از افزایش گلوکز پلاسمای ناشتا جلوگیری کرد و آن را به میزان 7.9 میلی گرم در دسی لیتر در مقابل KCl کاهش داد- این تعدیل قند خون با KCl مشاهده نشد.

· تفاوت معنی داری در چربی کبدی بین 2 گروه وجود نداشت.

محققان نوشتند: این یافته‌ها نشان می‌دهد که سیترات پتاسیم منیزیم، ممکن است یک جایگزین برتر برای کلرید پتاسیم(که معمولا در کار بالینی تجویز می شود) برای حفظ پتاسیم سرم در طول درمان با دیورتیک تیازید و در عین حال اجتناب از هایپرگلایسمی ناشی از دیورتیک های تیازیدی باشد.

آنها نتیجه گیری کردند که این اقدام ممکن است ایمنی و تحمل قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا که با این گروه دارویی درمان می شوند، بهبود بخشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/potassium-magnesium-citrate-bests-potassium-chloride-for-prevention-of-thiazide-nduced-hyperglycemia-122289